Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

lördag, december 13, 2008

Skäms Larz-Kristerz!

Dansbandskampen i tjänsten igen. Denna gång var jag förberedd redan innan på låt-misshandel. Till och med min kompis som kallar sig dansbandsnörd med stolthet var upprörd av Larz-Kristerz val av låt "Sweet child of mine" och det blev precis lika gräsligt som jag trodde. Dock lät de sin vanliga sångare vila och lät istället keyboardisten sjunga-inget lyckat val för han sjöng bara med halsen och fokuserade på att gapa så mycket som möjligt istället för att förmedla textens känsla. Dessutom så hade de dränkt hela arret i smetiga dansbandskeyboards-som att hälla beanaise-sås på sushi. Återigen har Larz-Kristerz gett sig på musik de inte klarar av. Vad är det för fel på att nöja sig med att spela dansbandslåtar och kanske lite pop och schlagercovers? Och varför inte våga sig på ett arr som vågar vara lite subtilt, stilrent rent av skört ibland istället för att dränka allt i klämkäckhet och keyboards? För mig var droppen när den andre kyboardisten ställer sig och slänger ut med armarna och ler-mitt i denna text om kärlek så ren och oskyldig att den gör ont. Morr! Som musikälskare dör något i själen när man hör sådant här.
Här får ni lyssna på "Sweet child o' mine" som den ska låta, med Axl på sång och Slash rena vackra gitarrsolo som inledning

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och här har vi en som tror sig veta mycke om musik.. Håll dig till metall EMO

Gbgmamman sa...

Skit i ovanstående kommentar. Idioter som inte vågar skriva vem dom är finns det ju gott om!

Har aldrig tittat på dansbandskampen. Men så som du framställer det så verkar det ju kul att titta på det, om man är i rätt sällskap vill säga. :D Ha en bra söndag!

Anonym sa...

Ha ha anonym har ju ingen aning om vad den snackar om. Jag förstår dig fullt ut vännen. Jag mådde inte heller så bra av det där.. Så jag förstår verkligen dig..

Anonym sa...

HAHAHAHA. Vilken jävla idiot :-P nu menar jag såklart "Anonym" :-P

Svemicke sa...

Det här var intressant läsning, måste jag säga. Mest intressant för att man får se det ur ett annat perspektiv. Konstruktiv kritik även om jag föredrar Larz-Kristerz version av den här låten så förstår jag Dig exakt i det Du skriver. Ja, eller Dina känslor. Dock blev jag nyfiken på hur bearnaisesås på sushi smakar.

Just den här låten av Guns 'N' Roses har jag lite svårt för. Vet inte varför, men tycker den låter gnällig. Att jag inte tycker det om Scorpions "Wind Of Change" tycker jag också är konstigt för den tycker jag mycket om. Fast "Rock You Like A Hurricane" med samma grupp är bättre tycker jag.

Jag är långt ifrån en hårdrocksexpert och vill inte utge mig att vara en heller, men min musiksmak spänner över det mesta och då snappas det upp lite hårdrock med.

Tidigare nämnda Guns 'N' Roses har gjort en jäkligt bra version av Wings "Live And Let Die". Inte bättre än orginalet, men jäkligt bra.

Anonym sa...

Jag hade hoppats på att de tagit Guns N' Roses dansbandsklassiker "I used to love her" istället.

http://www.youtube.com/watch?v=TXzr5Ip4vP0

Anonym sa...

Här är en bättre version ljudmässigt: http://www.youtube.com/watch?v=vDcZZnEfJuY

Lyssna på basgången och trummorna som är så dansband det kan bli.

Svemicke sa...

Nja, jag vet inte det Anton. Den låten var jäkligt bra, men den ska nog tolkas av ett mer professionellt dansband än Larz-Kristerz för att göra den rättvisa.

Tack för låttipset! :)