Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

torsdag, november 07, 2013

TV-programmet jag vill förändra och hur jag gör det

Kattakvack kör en novemberlista där vi som läser får bestämma ämnena. Jag skickade in rubriken för detta inlägg. Då hon har kört den så tänker jag skriva ett inlägg på samma ämne. Kattakvack vill ta sig an "Efter Tio" på TV4. Programet som jag tänker ta mig an är:

*trumvirvel*

Go'Kväll Lördag.

Anledningen till att jag valt detta program är att trots att jag är den primära målgruppen för programmet (kvinnor 30+) så känner jag mig som en total alien när jag tittar på det. Det anses nämligen att bara för att jag är kvinna i den åldern så är jag automatiskt intresserad av cupcakes och annan bakning, mainstream-mode, matlagning till familjen och dessutom har jag behov av en programledare som pratar i ett tonfall jag bara använder till kattungar och nyfödda.

Så, om vi nu viftar med trollspöet och jag tar över, vad skulle då hända?


  • Till att börja med skulle matlagningen få stå tillbaka. Konungariket Sverige lider brist på saker, men matlagnings-tv är inte en av dem. 
  • Vi skulle få tips om tv-spel och tv-serier. Vi är ju en och annan som av olika skäl gillar att spela eller kolla på en schysst tv-serie på helgerna.
  • Det blir lite stiltips, men stiltips som inte exkluderar hårdrockare eller gothic lolitas.
  • Jag ser gärna kulturtips i alla dess former-från opera till zombiefilm.
Dessutom skulle jag sända det här programmet varannan vecka och låta Go Kväll lördag vara som vanligt varannan vecka, för att signalera att alla får finnas.



8 kommentarer:

Linn sa...

Eftersom jag inte har någon teve så har jag aldrig sett det här programmet, men av din beskrivning så låter det inte som något för mig heller. Vuxna människor som pratar babyspråk med/till andra vuxna? Urk! Din version verkar coolare :-)

CrimsonAnna sa...

@Linn-Babyspråk kanske är lite överdrivet men det blir det här huvud på sned och som man pratar till barn.

Min tanke är att tjejer i vår ålder gillar inte automatiskt cupcakes, Loubitin-skor och romcoms. Vi som gillar lakrits, Dr Martens och zombiefilm (ok, det sistnämnda är inte riktigt min grej men det är en sådan bra symbolik) vill och finnas och koppla av.

Dessutom, programmet säger sig vilja vara som en förfest. Hur många ställer sig och bakar på en förfest?

Gollums Cave sa...

Röstar på den tv-tablån!

CrimsonAnna sa...

@Gollums cave-Det kan hända att jag skickar en version av det här inlägget som konstruktivt förslag till SVT.

Spader Ess sa...

Det finns en hel del i tv-tablåerna just nu som skulle behöva sig en överhalning för att komma ur mesig/intetsägande facket. som jag saknar gamla kaoskanalen Z-TV ibland.

CrimsonAnna sa...

@Spader Ess-Jag hade aldrig den kanalen men det kom ju flera riktigt bra programledare därifrån-som Kristian Luuk och Orvar Säfström. Som sagt, jag saknar ett program som oss tjejer som inte bara gillar cupcakes och glitter.

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Håller med. Delvis iaf.

Problemet som jag ser det är kanske inte uppbyggnaden av programmet utan att det är samma stilar och inriktning hela tiden.

Efter varje "gör om mig" så vill jag bara kräkas. Visst, de blir snyggare sminkade (tekniskt) och de får en bättre klippning och blankare hår. Men det känns som att man stöper alla i samma mall. Kan man inte bli snyggt sminkad och få blankt hår men ha en egen stil? Komma därifrån med svarta jeans och ett par docs eller nåt (så är det fortfarande lite anpassat efter den statliga televisionen)

CrimsonAnna sa...

@Erica-Vad kul att du har hittat till min blogg =) Jag håller med dig-det är en typ av tjej/kvinna som programmet vänder sig till-och hon är ganska långt från mig.

Jag minns den gången en manlig hårdrockare var med-och stylisten medvetet höll sig borta från allt rockigt för att han skulle "bli vuxen". Känns som den fega vägen. Det hade varit mycket intressantare att visa hur man kan balansera att vara välklädd och ändå personlig, tycker jag.