Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, mars 27, 2012

Changes

Ryktet om Sabatons splittring har fått mig att grubbla på en sak: vad är skillnaden mellan splittring och ett vanligt enkelt medlemsbyte? Wikipedia var inte min vän-att söka på "splittring" informerade mig om en film från 1984 som jag inte ens visste fanns. Då får jag helt enkelt gå till egen "metallskalle och hårdrockshuvud"-för mig är splittring när man byter två eller fler medlemmar eller när en medlem hoppar av och bandet lägger av.

En fråga som då dyker upp är att hur många medlemmar kan man byta ut och fortfarande kalla sig för sitt bandnamn? MrMasa påpekar att Stratovarius har besvarat den frågan eftersom gruppens äldsta nuvarande medlem Timo Kotipelto dök upp först till gruppens fjärde album. Nu är ju Stratovarius ett kapitel för sig, men Uriah Heep har t.ex. en originalmedlem kvar. Av mina favoritband så är det faktiskt bara Sabaton som behållit sin originalsättning. Jag räknar Mühr som original då han kom in för att fylla en ny funktion.

Min personliga tanke är att jag tycker att jag tycker att så länge huvudlåtskrivaren och/eller en originalmedlem är kvar så kan man behålla bandnamnet och sova gott om natten.  Jag kommer t.ex. att tycka att Nightwish är Nightwish så länge Tuomas Holopainen är kvar. Sedan tror jag att vi alla håller sättningen som var när vi började lyssna på bandet lite extra nära hårdrockshjärtat.

Medlemsbyten och/eller splittringar som sved då? För mig är det när Stefan Elmgren lämnade Hammerfall och jag tror inte att något Nightwish-fan gick oberörd ur när Tarja fick kicken.

Inga kommentarer: