Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

söndag, januari 26, 2014

Där mångfalden tar slut tar enfalden vid

Rickard Söderberg, som trogna bloggläsare vet är en av mina stora inspiratörer, har fått ägg och stenar kastade efter sig. Ingen blev tack och lov skadad (Rickard låter via Twitter hälsa att cykeln kommer att bli bra när han har fixat den) men det handlar om någonting större, som Morrica skriver så bra om. Det handlar om att någon tar sig rätten att beröva någon annan fri- och rättigheten att leva i kärlek och lugn. Den fri- och rättigheten ska alla människor ha.

Rickard själv har en önskan till oss som skickar sympatier och nätkärlek till honom förresten


Det som fick mig att börja fundera och skriva det här inlägget var en kommentar på Aftonbladets hemsida som sade att

Sticker man ut hakan får man vara beredd att ta en smäll då och då 
Min motfråga är "Varför då?". Oavsett åsikt så kommer vi ju alla för eller senare möta människor som tycker annorlunda. Även den som lever i majoritetens/normens trygghet kommer att göra det (som vit, svensk, heterosexuell cisperson är jag en sådan). Ibland är det roligt och spännande att möta motsatsen till sin åsikt, ibland är det rent deprimerande. Oavsett så tycker jag att vi som alla reviderar ovanstående kommentar till följande

Sticker man ut hakan utanför sin bubbla kommer man att möta andra saker än man gillar. Det är bara att hantera"


8 kommentarer:

Morrica sa...

Väl talat! Det är läskigt och jobbigt att ta sig utanför sin egen trygghetszon, men det är ju där man möter äventyret, och upptäcker nya trygghetszoner.

CrimsonAnna sa...

@Morrica-Tack=) Jag ogillar tanken på att någon grupp, speciellt vi som är priviligierade ska ha någon sorts tolkningsföreträde. Ingen människa ska behöva ta en smäll (ens verbalt) för sin åsikt.

Kim sa...

Mycket bra skrivet! Tack för det.

CrimsonAnna sa...

@Kim-Tack själv =)

Icka sa...

Riktigt bra skrivit. Det är så sant. Ingen ska någonsin behöva ta skit för hur den ser ut, tycker eller är. Och med tanke på såna kommentarer som på aftonbladet undrar jag vad vi lär ut till våra barn egentligen...

CrimsonAnna sa...

@Icka-Tack. Det undrar jag också. Jag tror t.ex. inte att barn föds med ett begrepp om vad som är "bögigt" eller "töntigt" (vad som är det är ju dessutom olika för varje kultur) Det är något de lär sig.

Rasmus sa...

Oerhört klokt skrivet! Ingen förtjänar att bli verbalt eller fysiskt angripen för att hen är sig själv, oavsett vad andra tycker om det.
Ju mindre en vågar utmana sig själv att upptäcka nånting nytt, desto mer krymper ens värld. Tyvärr krymper såna personer, som du säger, även sina barns värld genom att lära ut sina fördomar till dem.

CrimsonAnna sa...

@Rasmus-Du har så rätt. Det spännande är att de som skriker "Will somebody please think of the children" högst är ofta de som krymper barnens värld mest.