Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

måndag, juli 01, 2013

"Man of steel"


I helgen blev det bio och nya Stålmannen-filmen "Man of Steel". Jag gillar superhjälte-filmer, men har aldrig varit något Stålmannen-fan, helt enkelt för att jag tycker att han är så otroligt präktig. "Man of Steel" är första gången jag har sett honom på bio. Så mina förväntningar på filmen var ganska realistiska.

Goron kallade filmen "Superman begins" och det är en bra sammanfattning. För den här filmen är för Stålmannen och 70-talsfilmerna med Christopher Reeve vad "Batman begins" är för Batman och 60-talsserien med Adam West i huvudrollen. Vissa recensenterna har muttrat över att den skulle vara allvarlig och humorbefriad men jag gillar det. Superhjältefilmer har dessutom ofta väldigt mycket att säga om hur det är att vara människa. Tittar man noga innehåller ju historien om Stålmannen också diskussioner om vart vårt samhälle är på väg. Efter att ha sett den här filmen så är jag sugen på en hel prequel of planeten Kryptons uppgång och fall.

Stålmannen är mänskligare i den här filmen, och det kan bero på att han spelas av en riktigt bra skådespelare, Henry Cavill, känd från bl.a. "The Tudors". Han gör det riktigt bra. Dessutom lite roligt att han är britt och inte amerikan. Om du gillar Russel Crowe bör du skynda till bion, för han är riktigt bra. Goron svor lite i kyrkan och sade att Crowe var bättre än Marlon Brando, men det får stå för honom då jag inte har sett "Superman" från 1978.

Slutligen, ska du se filmen, unna dig 3D. Effekterna är bland de bättre jag har sett.


4 kommentarer:

Christofer sa...

Väntar med att se denna tills den kommer på Blu-Ray. Superman har aldrig varit någon favorit även om jag tyckte att Superman 2 med Christopher Reeve var fantastiskt bra när jag var 7-8år. Och jag kommer ihåg att Superman 3 var sjukt läskig när den onda tanten blev indragen i den hemska superdatorn och blev förvandlad till en robot. :)

CrimsonAnna sa...

@Christofer-Ja så är det. Jag har ju som sagt inte sett någon av de tidigare filmerna. Men gillade du Nolans "Dark Knight"-triologi så kommer du att gilla den här också när du väl se den. Och den går att uppskatta även hemma i soffan.

Lesthi sa...

Åh jag är verkligen pepp på att se den!

CrimsonAnna sa...

@Lesthi-Gör det. Kan också säga att det är en av få filmerna där jag tycker att de har lyckats få in kristen tro på ett nyanserat sätt.