Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

torsdag, september 13, 2012

När din favoritbok blir TV-serie

Terry Brooks böcker om Shannara ska bli tv-serie. Jag läste den i tonåren och räknar den som en av mina favoritbokserier genom tiderna. Det är ganska klassisk fantasy på ytan (det finns alver och dvärgar) men det finns en luguber*  på det med magi som blivit någon form av utsläpp och karaktärerna tvivlar på sin sak ibland. Jag hade en tung period i mitt liv när jag läste den och det var inte svårt att identifiera sig med en av karaktärerna.

Det ska bli kul att se den anpassad till TV men jag undrar faktiskt hur de ska få till den ibland suggestiva stämningen. Det är ju det som är skräcken när ens favoritbok blir tv-serie/film-att de inte ska förstå stämningen. Jag är ett förstående fan, jag har tålamod med att det inte går att ha alla detaljer rätt (t.ex. färgen på dvärgarnas mössor i "Bilbo"/"The Hobbit") men om Shannara blir ett muntert "vi traskar genom skogen och träffar lustiga varelser i jakten på det här" så kommer fantasy-tjejen i mig att gråta en skvätt. Min förstående sida beundrar dock alla som ger sig på att göra fantasy-serier nu-"Game of Thrones" har satt ribban skyhögt.

Jag önskar därför lycka till och ger ett råd-titta på "Game of Thrones" och "The Tudors" så kommer ni nog att hitta rätt-och "don't fear the dark"

Jag har valt att inte länka till variety som släppte nyheten, för att den innehåller en spoiler som jag tycker kan förta en del av charmen med att läsa böckerna. Vill du läsa den så är det på egen risk. Här är den.

*sorgsen, dyster

Inga kommentarer: