Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

lördag, januari 29, 2011

Jag ger till min kropp så att min kropp kan ge

Imorse när jag satt och drack te så plingade det till i mobilen. Det var från Blodcentralen och löd "Tack! Det blod du gav har nu kommit till nytta för en patient". Det kändes lite häftigt, att mitt blod kanske har räddat någon till livet. Det stämmer så bra som Dracula skriker i vrede i inledningsscenen från filmen med samma namn "Blood is life".

Tidigare i veckan så hade jag bokat in mig på ett pass på gymmet. Kände att jag egentligen inte hade lust men blod-smset fick mig att hasa mig iväg och det var riktigt skönt. Inte riktigt samma klass på body balancen som med min vanliga instruktör, men det var bra ändå. Jag är stolt över att jag sparkade latmasken i baken och tog mig dit. Det känns skönt att på allvar ha påbörjat en träningsrutin. Imorgon blir det söndagsyoga,som jag behöver för att bli en gladare och trevligare människa.

Något som däremot gör uppriktigt ont är att Historiska muséet i Kairo har plundrats av demonstranter. Enligt Egyptes Riksantikvarie (troligen en man tyngd av uppgifter redan innan detta hände) så har två faraoniska mumier förstörts.Jag har hyst drömmar om att resa till Egypten och se muséets skatter så jag blev uppriktigt sorgsen när jag läste om skadegörelsen. En liten strimma av hopp är att unga demonstranter har bildat en mänsklig kedja runt muséet och att både privatpersoner och speciella turistpoliser försöker hindra plundring. Jag inser bristen på realism i detta förslag, men jag önskar att världens övriga muséer hjälper egyptierna att bevara sina skatter. Kanske kan de förvaras i väntan på stabilitet-som jag ser det tillhör historien världen. Vi har lika stort ansvar för våra runstenar som egyptierna har för sina mumier.

Inga kommentarer: