Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, mars 23, 2010

Om hårdrock och körsång

I förrgår avgjordes finalen i finska "Kuorosota" (körslaget för er som missat tidigare inlägg). Marco från Nightwish fick tyvärr inte sälla sig till den eminenta skaran av hårdrockare på båda sidor av Östersjön som vunnit denna tävling (Joacim Cans och Timo Kopipelto) men slutade på hedrande andraplats. I svenska körslaget är det Ralf Gyllenhammar som försvarar hårdrockens färger denna säsong. Jag minns när Joacim Cans var med och han fick frågan hur hårdrock och körsång gick ihop. Min tanke var "Oj oj oj, Gry kan inte ha hört mycket hårdrock och definitivt inte varit på många konserter". Cans smartare svar var att det är många tyska, bombastiska fotbollskörer.

Jag är inte förvånad att det går bra för hårdrockare i körsammanhang. Kombinationen av duktiga musiker och en genre som är väldigt tacksam att arrangera för körer är ett bra recept på succé. Dessutom tar körer fram kraften i musiken.
Min första spotifylänk blir till listan "Crimson Choir" dvs. låtar jag skulle låta min kör sjunga om jag fick leda en kör.

2 kommentarer:

ztizze sa...

Tjoflöjt :)
Ha en bekväm helg !

Clara sa...

Bra låtval! Tycker att du ska vara med i körslaget nästa gång ;)