Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

lördag, juli 04, 2009

Svar till Jonna

Jonna skrev och tycker att det är starkt av mig att vara laktoovo och undrar om jag verkligen får i mig allt jag behöver. Har tappat bort i vilket inlägg du kommenterade men du skrev så fint att jag ska svara på detta.

Nu har jag inte inte gjort prover för allting men på en hålsokontroll jag gjorde i våras var mina blodvärden och blodfetter normala. Jag ger också blod och mitt hb-värde är mycket bra för en kvinna. Äter dessutom en vitamintablett anpassad för vegetarianer varje dag

Jag får i mig allt genom att jag äter varierat. Proteinerna får jag från baljväxter, mjölkprodukter, "låtsas-kött" (soja och quorn), tofu och ägg. Baljväxterna äter jag med någon form av kolhydrater så att kroppen kan bilda fullständigt protein. Jag tror många blir fundersamma eftersom de inte vet riktigt hur man ska komponera en måltid-och för att blandkost känns väldigt centrerad kring köttet. Följer man tallriksmodellen är det helt enkelt bara 25% av tallriken som skiljer sig från varandra. Att ge en vegetarian bara grönsaker är som om jag skulle servera en köttätare endast en (okryddad) fläsk-kotlett.