Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, maj 15, 2012

Sänkt ljudnivå? Ja! På konserter? Nej!

Martin Carlsson gör sin röst hörd om Socialstyrelsens förslag om att sänka maximal tillåten ljudnivå på konserter till 97 dB. Han är inte ensam om att vara kritisk. Flera arrangörer har gått ut och varnat för att Sverige kommer att bli mindre attraktivt om detta vinner laga kraft. Martin tar också upp argumentet om att publiken kommer att höras mer än bandet om detta händer, vilket kan leda till att besökarna tar ur hörselskydden för att höra och känna musiken.

Jag är kluven. Å ena sidan så är jag rädd om min hörsel och det vore väl skönt att slippa ha hörselskydd på alla konserter. Å andra sidan så känns det ju som att det finns mer angelägna miljöer att ta itu med. Konserter går ju de flesta på 1-3 gånger om året. Jag störs mer av ljudet på t.ex. vanliga krogar och pubar än på konserter. Många människor besöker krogen 1-3 gånger i veckan.

Jag funderar också på kulturen på konserter. En lägre volym skulle kunna ge en mer fokuserad konsertkultur. Jag pratar inte mycket på konserter-några kommentarer om musiken kanske, men inga längre samtal. Där återkommer vi till krogen-varför ha så hög volym dit människor går för att prata (förutom att när människor halvskriker blir de törstiga och dricker mer)?

Summa summarum: Jag tror att sänkning av volymen allmänt är bra, men fokusera på vardagsmiljöerna istället för konserterna.

Vad säger du?


Inga kommentarer: