Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

torsdag, september 13, 2007

Wow, vilken inspirerande man!

Såg en fantastisk intervju på tvåan igår. Inti Chavez Perez, chefredaktör på tidningen "Macho" och sexualupplysare, pratade om sitt arbete med ungdomar. Jag blev varm i bröstet av att lyssna på honom när han beskrev hur han ville skapa "större värld" för ungdomar, eftersom världen när man är ung består av "fyra t-banestationer mellan skolan och hemmet". Han talade om vikten av att inte drabbas av moralpanik när unga människor säger provocerande saker utan få till en dialog som kan få dem att inse hur sjukt de säger är. Han talade också om förståelse för självdestruktiva ungdomar för som han sade, så har ju inte unga människor (vi snackar högstadieungdomar här)utvecklat strategier för att tackla allt som är jobbigt i livet. Då kan det vara lättare att hantera en fysisk smärta.

I dessa dagar när världen ska delas in i svart och vitt, var det ren njutning att höra någon talar om nyansering och inte lägga värderingar i allt. Hoppas Inti får möjlighet att sommarprata. Världen kändes en smula mer hoppfull efter att ha lyssnat på honom.

Ni som blivit nyfikna kan gå in här och se intervjun (ligger so men del i programmet).

2 kommentarer:

Wånkan sa...

*S* Trots att jag inte känner din kompis så tror jag nog inte heller att det var Reinfeldt som hon menade som lämplig rakad kille *S*

Lyssnade på intervjuen som du rekommenderade. Gjorde det dock under arbetstid så jag höll på med tusen andra saker samtigigt.Men det jag snappade upp lät verkligen vettigt.

Det Mörka Hotet sa...

Skall ta och lyssna på intervjun: tack för tipset och ha en helskön helg!


DMH/Samuel