Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

söndag, juli 19, 2009

Fysisk katarsis

Jobba ALDRIG snuvig och pms-ig första veckan efter semestern. Mycket ansträngande, även psykiskt (lägg till att nästa alla på jobbet är på semester, så sjukfrånvaro är mycket svårt just nu) men nu är den över. Åkte spontant till Ravenlord idag och tankade positiv energi. Han är inte dum-och den som får mig att skratta mest.

Höll mig dock för skratt när jag blev anfallen av en gatu-tiggare från Röda Korset* idag. Meddelade att jag inte stödjer någonting med den typen av marknadsföring. Hon var envis och frågade varför och jag svarade att jag anser den vara kränkande och otidsenlig samt att konsumentköplagen inte gäller vid sådana avtal. Hon sade att det är det mest effektiva sättet-och jag svarade att vill man sälja sin själ så kan man göra det samt att det är trist att en bra organisation sänker sig så lågt Där tog vår konversation slut. Hon tyckte inte de sänker sig och att det är synd att de känner så och önskade mig en bra dag.

Min irrationella avsky (hat är för starkt) till den här formen av kundraggning tror jag beror på tre saker 1) Många (inte alla) försäljares totala brist på respekt och hyfs 2) incidenten jag hade med en riktigt otrevlig sådan som frågade om jag var för våldtäkter (var lugna, jag mejlade organisationen och de blev vansinniga) 3) Minnet av en gång under studietiden när en av mina kursare blev stoppad av en försäljare som ville ha et autogiro för välgörenhet (vad de gjorde på Universitetet är en gåta för vetenskapen, alla vet ju att studenter ofta har ont om pengar). Hon hade vid denna tid mycket tuff ekonomi, singelmamma och student är ingen räkmacka. Hon förklarade som det var och den osmidige försäljaren frågar "Så 100 kr är för mycket för dig?" Hon svarade ja och så var det med det.

Mitt intresse för miljöfrågor började med ett föredrag om Viktoriasjön och Nilabborren på akvarieföreningen samt ett antal på Universitetet. Tror dessa tiggares (det är ju faktiskt det de gör) löner skulle kunna användas till massor av föreläsningar och påtryckningskampanjer. Ligg på media att skriva och tala om det istället för att hoppa på gemene man på stan. Då kan mångas ögon öppnas. Vill man då skänka pengar använder man metoden JFGI-just f*cking google it.
Tack för ordet

*Vill tillägga att jag beundrar Röda Korset som gör mycket gott för samhället, men de kommer aldrig få mina pengar på det här sättet. Dessutom ger det mer tyngd när slemmiga mobilsäljare vägrar släppa "Jag säger nej till Röda Korset med"

3 kommentarer:

Morrica sa...

De allra flesta av de du kallar tiggare gör detta på ideel basis, av övertygelse och engagemang. De får ingen lön, betalar sina resor själva, så jag tvivlar på att det skulle finnas mycket pengar att vinna på att dra in på dem.

Vi lever i ett samhälle idag där allt färre människor kan välja sina jobb. Väldigt många av de du kallar 'slemmiga försäljare' gör det för att de helt enkelt måste tjäna pengar. Många är studenter, och de tvingas ägna sina dagar åt att ta emot förakt och oförskämdheter från människor som irriterat sig på någon annan försäljares klumpighet.

Visa dem respekt som invidider, minns att få av dem har något annat val än att stå där, tacka hövligt nej till deras erbjudande och gå vidare. Det är metal.

GreatGenius sa...

Det är ju aldrig bra att gå till jobbet när man mår dåligt men det är som du säger; vid semestertider är tufft med sjukfrånvaro.
Och ja, det är jobbigt med tjatande telefonförsäljare men vill man inte är det bara att säga nej.

CrimsonAnna sa...

Morrica: Det är ett skäl i min aversion mot detta-det leder till förnedring i båda led. Du har en poäng i att jag kan vara lite mjukare mot de. Har själv jobbat som telefonförsäljare så jag vet vilka orimliga krav det sätlls uppifrån. Kommer dock framföra mina krav dit.