Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, februari 09, 2010

Köttklister

Läste att Sverige röstat ja till användningen av trombin (proffessionellt ord för köttklister). Det är alltså ett klister av ko- och grisblod som man använder för att klistra ihop mindre bitar av kött så det blir en filé. Frågar ni mig låter det riktigt äckligt-och känns som en sorts symbol för hur vi glömmer vad maten kommer ifrån. Känns ju lite intressant att köttätare kan tycka sådant här är okej medan de tycker att quorn, tofu och sojaprotein är onaturligt.

Låt mig säga så här-jag ångrar inte beslutet att bli vegetarian när jag läser detta.

5 kommentarer:

Wånkan sa...

Läste oxå det och blev först förbannad hur man kan rösta ja på en sån sak. Men blev ändå på bättre humör när jag läste att dom fått igenom att man inte får använda det vid catering/storkök.
Och att den ska märkas väl så som köttätare har man ju valet själv vilket man vill äta.
Men är rädd för att många kommer att trycka i sig ytterligare onödiga tillsatser då detta blir ett billigare alternativ till riktigt helt kött.

carra sa...

Precis vad jag tänkte när jag läste om det där! Bra skrivet!
Kram,
Carra

CC sa...

Det låter oerhört äckligt ja!!!
Jag äter ju inte "sånt" kött, dvs rött kött. Äter bara kyckling och fisk :)
Å andra sidan äter jag inte quorn o sånt heller, yikes

Suzan sa...

Fattar inte vad som menas m att Sverige har "röstat ja".... JAG har inte röstat!

Hellgirl sa...

Apropå köttklister & hårdrock- läs Annika´s senaste blogg! ; )http://singelisumpan.blogspot.com/