Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

lördag, maj 25, 2013

Över Grönan de härskar-Sabaton på Gröna Lund!


Så var min utomhus-konsertsäsong (säg det med munnen full av plastkulor ;) ) 2013 igångsparkad med bomber och granater. Har muttrat ett par år om att Gröna Lund borde boka Sabaton. I år kunde jag sluta muttra för de var där. Första gången jag såg Sabaton utomhus sedan 2009, men ännu mer historiskt, första konserten med Goron.

Vädret kunde ha varit bättre, gråmulet och med enstaka regndroppar är inte det ultimata konsertvädret men det stoppar varken Sabaton eller publiken. Jag vågar säga att den hårdrockspubliken var en av de bästa jag har sett på Gröna Lund, endast Pain 2010 är i närheten. De sjöng, de headbangade och de startade körer, oavsett om det var pyrotekniken Pyro-Per som hyllades (han fick en applåd eftersom han för en gångs skull syntes), ABBA (Sabaton var stolta att dela scen med våra svenska legender) eller 7-åringen som fick komma upp på scen på sin första metal-konsert så hyllades de med en taktfast talkör. Pyro-Per var väl värd sin hyllningskör, för pyrot var enkelt men snyggt.

Setlisten var en något nedkortad variant av konserten i oktober, med tyngdpunkt på "Carolus Rex", vilket jag gillar. Några kanske saknade "Attero Dominatus" men jag kan tycka att låtar mår bra av att vila sig. Min personliga höjdpunkt var att äntligen få höra "Lejonet från Norden" live på svenska för första gången.

Jag avslutar med två foton från kvällen.



3 kommentarer:

Lesthi sa...

Så awesome! Jag önskar jag kunde varit där och sett dom ^^

CrimsonAnna sa...

@Lesthi-Det förstår jag att du önskar, Sabaton är Sveriges bästa liveband. Hade dessutom varit lite kul att ses=)

Lesthi sa...

Ja det hade det också varit :D