Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

onsdag, oktober 03, 2012

All that great heart lying still on an angel wing...Anette lämnar Nightwish

 Anette har nu lämnat Nightwish med omedelbar verkan. Jag är såklart förvånad att det gick så fort men de senaste dagarna har det känts att det har funnits en disharmoni i Nightwish. Här kan ni läsa pressmeddelandet.

Jag känner mig lite som en ärrad krigare när jag läser på Nightwish forum hur ledsna fansen är. Jag har ju genomlevt detta en gång tidigare, och vet att det blir bra igen. Jag kommer inte att gå in någon debatt om vem som har gjort vad-utan bara konstaterat att vad gäller Nightwish har båda sångerskorna varit strålande, jag är och förblir dock en Tuomas-tjej. Har alltid känt ett andligt släktskap med honom.

Så resten av detta inlägg tänker jag ägna åt min personliga önskelista och tankar kring en ny vokalist i Nightwish.


  • Jag hoppas att de hittar någon vars röst klingar lika med Marcos som Anettes. Deras duetter var bland det finaste Anette-eran bjöd på.
  • Det är uppenbart känns det som-Nightwish behöver vokalist som "är metal". Livet som musiker är tufft. Anette gjorde ett fantastiskt jobb men orkade, som det ser ut, inte riktigt med turnélivet. Så jag hoppas att nästa vokalist har mer turné-erfarenhet. 
  • Ta INTE tillbaka Tarja. Det kommer inget gott ur det.
När nu situationen är som den är och de står vokalistlösa, varför inte ta ut svängarna och göra ett mäktigt instrumentalalbum? Eller varför inte bjuda in hela Northern Kings som vokalister, vilket jag föreslog som ny(a) sångare, halvt på skämt, halvt på allvar.

4 kommentarer:

Viola Vamp sa...

Nämen OJ, det hade jag ingen aning om. Jag gillade aldrig Tarja och har därför inte lyssnat så mycket på Nightwish alls. Dock såg jag en livekonsert i bakgrunden på en förfest en gång och förstod då att de var riktigt bra.

CrimsonAnna sa...

@Viola-Wow, en Nightwish-gillande person som inte gillar Tarja. Ni är inte många=) Nej, det ska bli spännande att se vem de väljer.

Liie sa...

Nej vad tråkigt att höra, tyckte det var så trist att Tarja försvann, men gillade nästan Anette mer efter ett tag. Men som du säger, det blir nog bra hur som helst och jag är ändå inte så insatt, var riktigt länge sen jag lyssnade på Nightwish faktiskt.

CrimsonAnna sa...

@Liie-Visst är det tråkigt, jag hade hoppats på att Anettes tid i Nightwish skulle bli lång och fruktbar. Men, nu står vi där vi står, och jag hoppas att de verkligen vågar ta ut svängarna i sångarvalet. Kommer att återkomma till det i kommande inlägg.