Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

fredag, augusti 30, 2013

Hur väljer du merchandise egentligen?

Spader Ess skriver i sitt senaste inlägg om merchandise och ställer sig frågan "Vad vore rockvärlden utan bandtischan?" och om heta såser och drycker som banden har kommit på. Som sagt, det finns allt möjligt att välja på om du känner att du vill ha något med ditt favoritband på. Jag tänkte därför skriva lite om hur jag tänker när jag väljer merchandise, både vad gäller favoritband och tv-serier och filmer, t.ex. Game of Thrones.

Nu ska jag "outa" mig själv-jag är tjejen som väljer band-tröjor efter ryggtrycket. Bandtröjor utan ryggtryck är som en AC/DC-konsert utan "Highway to hell". Vad gäller trycket så ser jag gärna snygga skivomslag eller iaf någonting som anknyter till texterna. Jag gillar t.ex. att Sonata Arctica fortfarande har vargar och korpar som tema på sina tröjor fortfarande, trots att "Wolf and raven" har några år på nacken.

Utöver tryck så gillar jag kul detaljer. Titta t.ex. på ryggen på det här linnet.

När nu ämnet merchandise är uppe så tänkte jag tipsa om vad jag skulle vilja se mer av vad gäller merchandise. Spetsa öronen nu banden, för här kommer det:


  • Hårdrockens färg är svart, och lär så förbli, men jag skulle gärna se lite kläder i andra hårdrockiga färger-grått (ej melange), vinrött, mörklila, khaki etc.
  • En liten kul grej vore att göra strumpbyxor liknande mönstret på äppelkvinnans ben på "Stones grow her name"-omslaget
  • Smycken är sorgligt underrepresenterat. Varför inte gå ihop med någon smyckesdesigner och skapa en snygg linje i silver och stål? Här finns vi som måste operera i den vanliga världen att vinna. 
  • Jag skulle gärna se lite snygga saker till hemmet. Brickor, bordstabletter, glasunderlägg m.m. Tänk er den här eller den här bilden på bordet.
  • Överhuvudtaget-lite mer som passar i den övriga garderoben när man är vuxen. Sök gärna inspiration hos The Stylish Geek.
Hur väljer du merchandise och vad gillar du?


10 kommentarer:

Christofer sa...

Eftersom jag är "vuxen" så vill jag helst ha det så stilrent som möjligt. Gärna bara bandets logga och kanske en snygg bild på bröstet, ryggtryck är inget måste. Så tråkig är jag. :)

CrimsonAnna sa...

@Christofer-Jag förstår precis vad du menar. Det är lite det jag är ute efter vad gäller smyckena. Tänk en liten snaggletooth i en halskedja.

Jag tycker inte att du är tråkig. Det finns sammanhang när jag undviker att bära mina t-shirts pga trycket.

Spader Ess sa...

Det är väl så att det finns mer Merch än vad man anar, men jag håller med om att det ofta blir lite fantasilöst.

Själv skulle jag som du säger, gärna se sådant som passar in en mer vuxen publik. För att inte tala om att man blir sur på dålig kvalitetsmerch.

Här är ett litet tips vad det gäller smycken.
http://spaderess.blogspot.se/search/label/Smycke

CrimsonAnna sa...

@Spader Ess-Ja, så är det. Nu har jag inte koll på all merch som finns men det känns som att det är lätt att fastna i formulär 1B.

Något jag glömde nämna är longsleeves för tjejer. Speciellt skandinaviska band borde ju förstå att det kan vara ganska kallt, men vi vill visa att vi är rockers utan att gömma våra former.

Tack för smyckeslänken-hoppas att fler band hakar på.

Chief Rebel Angel sa...

Jag väljer ofta som ett "statement". Var spelningen bra vill jag ha en tischa. Gillar jag bandet vill jag ha en tischa.
Likt många som ser 40-års gränsen nalkas snart väljer bort det som är för "blaffig" om jag kan
Eftersom jag dessutom jobbar i kostym chockar jag mer än gärna mina kollegor på ex kock-off genom att komma i satanistisk WATAIN-tröja och gaddade armar en sån gång. Det brukar bli festliga reaktioner... :-)

CrimsonAnna sa...

@Chief Rebel Angel-Det blir en ganska cool effekt kan jag tänka mig. Själv gillar jag både att dra på mig "full metal-regalia" och att bryta av med hårdrockiga accessoarer. Ruggigt snyggt är kombon kavaj, svarta byxor och satanistisk Watain-tshirt.

Som du säger, A och O är att man gillar bandet. Det känns roligare att ha en Sonata Arctica-tshirt i mitt fall än en med KISS eller AC/DC. Mer genuint, även om jag gillar alla banden i exemplet.

Lesthi sa...

Bra tips tycker jag, de borde ta till sig, albumen du länkade var riktiga snygga omslag!

När jag köper band t-shirts brukar ju försöka om det går att få tryck både fram och bak. Allt med upponervända kors och pentagram går bort (tyvärr säljs det ju en hel del sånt)

CrimsonAnna sa...

@Lesthi-Intressant att du tar upp det här med kors. Jag väljer bort kors, rättvända eller upponervända, eftersom jag inte är troende och tycker att religiösa symboler är förbehållna religionens utövare. Däremot bär jag rättvända pentagram.

Jag undviker också rakbladssmycken-jag anser nämligen att självskadebeteende är något som ska respekteras och behandlas, inte glorifieras.

RockyRoute sa...

Jag är nog inne på samma spår som du, jag är inget större fan av ryggar som är märkta med turnédatum kan jag säga i alla fall. Men dem ska inte vara helt plain heller. Jag gillar när trycken är skitsnygga albumomslag, det får mig att dreggla.

I övrigt så tycker jag att det är för mycket enformiga tishor, men det är bara för att jag måste klippa mina för att de ska sitta bra på mig. Och jag är ju inte så bra på det!

Smycken <3 Det borde definitivt finnas mer

CrimsonAnna sa...

@RockyRoute-Hej och välkommen till min blogg =) Som du säger-gärna tryck på ryggen, men helst något roligare än turnédatum.

Är helt med på vad du menar med passform. Jag brukar klara mig bra, men saknar longsleeves för tjejer. Vore även kul med andra plagg, som denna typ av tunika. http://www.gothicshop.se/product_info.php?cPath=93_174_173&products_id=3303&osCsid=df99d9cad480caf0b800d5db3a67dc49

Välkommen att kommentera igen.