Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

tisdag, april 09, 2013

Feel the force-en kärleksförklaring till Star Wars

De senaste två helgerna har jag och Goron gjort något väldigt kul: Vi har sett "Star Wars"-filmerna i den ordning de utspelas-från episode 1 till 6. Har tidigare bara sett dem i den ordning de kom ut, dvs. 4-6 och sedan 1-3, vilket också är den ordning jag råder folk att se filmerna.

En tanke slog mig, varje gång jag ser Star Wars-filmerna ser jag något nytt och speciellt när jag gör det i sällskap. Denna gång var det Goron som pekade ut en scens betydelse som jag inte hade tänkt på förut. Det slog mig också hur starkt influerad av Art Deco inredningen i senatsbyggnaden är. Jag tror att det är skälet till att Star Wars fortsätter hålla generation efter generation, man kan välja vilken nivå man kan se dem på. Antingen som bara en spännande film eller så kan man se den ur ett filosofiskt perspektiv eller så försöka hitta var de har sökt inspiration till allt.

Jag fick en kommentar till ett tidigare inlägg att de var barnfilmer, bl.a. baserat på C3PO och och R2-D2. Min tanke är snarare elisabethansk teater, tänk Shakespeare. Det var då, precis som Star Wars nu, ett nöje för folk, oavsett var de bodde. Därför fanns det i pjäserna både handlingen, ibland ganska avancerad, för folket som hade råd att köpa sittplats och comic relief för folket på parketten. Man kan helt enkelt se Jar Jar i episod 1 och C3PO och R2-D2 som sentida ättlingar till Puck i "En midsommarnattsdröm" och Caliban i stormen. Dessutom tycker jag att även vi som har fyllt 20 behöver ett skratt emellanåt.

Jag tror att jag har sammanfattat min kärlek till Star Wars-filmerna nu. Det är bara att säga som en av de tävlande i gårdagens "Fantasterna" "Man kan inte tröttna på Star Wars". För er som undrar om och hur jag kommer introducera detta till mina eventuella framtida barn, så kommer att säga som min mamma sade när jag var 13 "Det här ingår i allmänbildningen, sitt ner"

May the force be with you!

10 kommentarer:

Christofer sa...

Fantasterna ja...inget bra program direkt. Och jäklar vilka ojämna frågor, var precis som om att dom tänkte "nej, längre än så här får dom inte komma i tävlingen utan att någon åker ut, vi ställer en idiotfråga". Jag menar att gå från "Vad heter ewoken Leia träffar i ROTJ" till "hur lång är C-3PO" i ett slag känns lite väl mastigt. Hur många SW-fans har egentligen koll på hur lång 3PO är?

Nej men satan vad jag gnäller. Det får jag sluta med. Star Wars 4-6 är helt underbara filmer och jag hoppas verkligen att den kommande trilogin ska leverera SW av finaste sort.

Masa Sahlqvist sa...

Grymma filmer som sagt! :D Science fiction nörd som jag är har jag sett alla många gånger :D

Barnfilmer kanske var fel ord xD Dock är de ju mer barn/familje inriktade än tex Star Trek :) Men de är ju inte sämre för det :D

Bästa delarna: Episode 6 & 3, skulle jag säga.

CrimsonAnna sa...

@Christofer-Fantasterna var ju härliga personligheter måste jag säga, och härligt att en tjej vann, men C-3PO frågan kändes lite fel tyckte jag. Håller med dig, jag har hopp för nästa triologi.

@Masa-Jag ser de som familjefilmer i ordets bästa bemärkelse. Jag tycker nog att bästa delarna är 4 och 6.

Christofer sa...

Glömde ju att ranka filmerna:

1. The Empire Strikes Back. Föga förvånande kanske. Otroligt bra film där allt från A New Hope expanderas och förbättras.

2. A New Hope. Första SW-filmen jag såg och fortfarande en jättebra film. Öppningscenen är ju helt enorm!

3. Return of the Jedi. Fantastisk öppning i Jabbas palats men tappar tyvärr på slutet. Bra men klart sämst i originaltrilogin.

4. Revenge of the Sith. Minst kass av dom nya. Ewan gör det bästa han kan och vissa partier är hyggliga. Men nja, ingen bra film.

5. The Phantom Menace. Inte mycket att hurra för men jag gillar Darth Maul. Synd att dom inte gjorde något mer av honom.

6. Attack of the Clones. Ren och skär sörja. Sämsta kärlekshistorien i filmhistorien och mest ett virrvarr av själlösa specialeffekter och sunkigt skrivet manus.

Grimgoth sa...

Star wars är och förblir kultur på hög nivå, man bör ha sett dom.
Allmänbildning som du sa i inlägget, Kevin har redan fått sett dom och sett om dom... :)

CrimsonAnna sa...

@Grimgoth-Jag instämmer. Har Kevin sett alla filmerna? Vad tycker han? Vissa scener är ju rätt brutala.

Linn sa...

Ja... Jag kanske ska försöka se åtminstone EN Starwars-film i alla fall, i sin helhet. Ge den en chans, nu i vuxen ålder.

CrimsonAnna sa...

@Linn-Det tycker jag att du ska göra. Börja med episod 4-"A new hope"

Queen of Kammebornia sa...

Jag älskar Star wars! Men jag står ju aldrig ut att se filmerna.. Jag lagar yoda soda, klär ut mig till prinsessan Leia och bakar wookie cookies istället :) Kram!

CrimsonAnna sa...

@Queen-Din inställning är ovanlig, fast jag tycker att den är supercool =)