Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

måndag, oktober 10, 2011

Snäll mot sig själv

Vegomamman skriver om att vara snäll mot sig själv.  Hon skriver också att den stora tröttheten har tagit över. Hon är nog inte ensam om den känslan. Jag hör många muttra över att det är mörkt, grått och slaskigt, och även hårdrockare, vi som nästan har tagit copyright på mörkret ;-), erkänner att de "slokar". Så vad göra åt eländet?

Som vegomamman säger "vara snälla". Sedan är det individuellt vad det är att vara snäll mot sig själv. Vegomamman kände sig snäll när hon tillät sig själv att sova istället för att panikdammsuga. Jag kände mig snäll mot mig själv senast igår, jag för första gången på länge gick på yoga och efteråt tog ett skumbad för att mota bort träningsvärken. I media förknippas ofta att vara snäll mot sig själv med grandiosa spa-weekends eller tokshopping, men så behöver det inte vara enligt mig. Här kommer en lista på små saker som jag gör för att vara snäll mot mig själv. Hoppas att det kan inspirera!

  • Träna-någonting som är kul med bra musik i öronen. Kan vara både yoga och ett tufft styrkepass. Kombinera gärna med ett skönt bad/en dusch med dina skönaste duschcreme.
  • Skapa-att försjunka i ljusgjutning, tillverkning av smycken eller som Tant C, skapa ett pinupbord(!) är jätteskönt. Dessutom så blir det en tvåstegsraket då det tar mig till nästa punkt
  • Alla sinnen ska ha sitt-har märkt att jag sover som allra bäst när jag får varva ner med tända ljus, doftljus, aromalampa eller rökelse, lite avslappnande musik och ett gott te. Dessutom smörjer jag in mig innan jag går och lägger mig
  • Umgås under avspända former-det här har tagit mig lång tid att inse. Jag är den som gärna slår på stort när jag ska bjuda in och sedan är jag helt slut när gästerna kommer. Har nu insett att få av de bästa umgängestider jag har haft har inkluderat en sittande middag. Att bara "hänga" är ett underskattat sätt att umgås.
  • Att vara obokad-att vakna och veta att jag kan göra precis vad jag känner för:)
  • Kultur-jag försjunker i en film (och då ska det vara vackert som "The Crow" "Dracula" av Francis Ford Coppola eller "Sagan om Ringen". Svenska deckare, nej tack) eller bara att få ligga i soffan och fokusera på en hel platta i ett sträck.
Oj, detta blev ett långt inlägg men det är ett ämne som engagerar mig. Jag vill med att lyfta på hatten för Underbara Clara, som när hon fick lite tid utan familjen tänkte använda det till att ta hand om sig själv för att ladda batterierna när de kom hem. Heja!


1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att läsa ditt inlägg! Det är faktiskt skönt att veta att man inte är ensam om "den stora tröttheten"... Och bra att vi kan peppa varandra att ta oss igenom det.

/Vegomamman