Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

måndag, augusti 01, 2011

Skördetid

Idag är det den wiccanska högtiden Lughnasadh, eller Lammas. En skördehögtid där man också börjar förbereda sig för ett liv efter sommaren. Jag är ju inte wiccan, men jag tycker att det finns mycket klokskap där. Idag känns därför som en bra dag att glädjas åt sitt överflöd, att det är en fin matsäsong och som alltid att jag har vänner som finns där när jag behöver dem, som idag efter en stressig morgon. Då var det skönt att ventilera.

3 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Tror faktiskt att de flesta kulturer har en högtid gällande skördetiden men det gör inte ditt blogginlägg mindre intressant - kul då jag inte kände till denna!

CrimsonAnna sa...

Det känns som en aspekt vi har förlorat idag-tacksamheten över skörden. Här i Sverige har vi Mickelsmäss, döpt efter ärkeängeln Mikael men i grunden en skördefest. Vi som inte har eget jordbruk (jag har inte ens en balkonglåda) kan ju bruka detta till tacksamhet över överflödet och alla som odlar-jag höjer min temugg för alla ekologiska bönder-som strävar mot byråkrati och mindre lönsamhet för något de tror på.

Det Mörka Hotet sa...

Oj, vad du kan: imponerande! Jag kan enbart hålla med dig och höjer mitt vattenglas!