Om mig

Mitt foto
Stolt laktoovo-vegetarian, fantasy-nörd och högkänslig hårdrockare. Högaktar Legend of Zelda och tror att fin- och fulkultur är en myt, det finns bara kultur.

fredag, augusti 13, 2010

Hur roligt är Stockholm då?

Jag älskar den stad i vars utkant jag råkar bo, men ibland styrs den på ett sätt som gör mig trött. Jag läste i torsdagens Stockholm City (gratistidning) att Stockholmspolitikerna vill skapa en "världsledande evenemangsstad". Samtidigt läser jag att Djurgårdsförvaltningen funderar på att inte hyra ut till festivaler igen p g a bristande städning och att Stockholms politiker fått frispel för att Riksteatern erbjuder en laglig vägg att ägna sig åt gatukonst på (vilket många storstäder bl.a. Malmö har). Ni kan själv titta på debatten nedan, själv blir jag mörkrädd över vilken grov generalisering och trångsynhet våra styrande visar. Rickard Söderberg är inne på min linje. Nu handlar hans inlägg om Malmö men när jag ser vad som inte får vara kvar enligt kommunen så sjunker ju modet lite.

Naturligtvis är jag emot skadegörelse och nedskräpning (vem är inte det?) men det är ju så att släpper du ihop ett stort antal människor på en begränsad yta så blir det rörigt. Alla som har haft fest vet att det blir ju efterarbete i form av disk, städning, serpentiner ska samlas upp m.m (har man otur har någon gäst pulat ner chips i soffan). Det säger sig självt att det blir stökigt i allas vårt vardagsrum. För staden är ju allas vårt vardagsrum-eller borde iallafall vara. Där ska det finnas plats för alla.

Nu är det inte helt svart-det finns vettiga personer i Stockholms ledning. Torsdagens Stockholm City innehöll också en intervju med Roger Ticoalu, chef för evenemangsadelningen i Stockholms kulturförvaltning. Han berättade att 2002 utgick Gatu- och fastighetskontoret alltid från ett nej vad gäller evenemang. Så attityer kan förändras. Han öppnade också för att staden i framtiden stöttar mindre aktörer som vill göra något snarare än att skapa gigantiska arrangemang som Vattenfestivalen. Det låter hoppfullt för mångfalden tycker jag. För inte vill vi att festivalarrangörer ska säga "Vi ville köra i Stockholm men de var så negativt inställda att vi åkte till Göteborg/Malmö/Gävle/Östersund/Eskilstuna/(valfri svensk stad/ort) istället?

2 kommentarer:

Frida M sa...

Mycket väl talat!

Art By Tina sa...

...misstänker att sonisphere får hitta en annan plats inför nästa år. Tycker dom ska köra en repris av förra årets hultsfred, det var klockrent...och nu lär ju inte den marken behövas mer...